sábado, 22 de diciembre de 2007

Associated Press vende sus operaciones en Francia

Associated Press ha decidido vender su sucursal francesa como parte de una solución para los problemas financieros que tiene en Francia, donde es una de las principales fuentes de noticias internacionales junto a Reuters y a la francesa AFP, informa The Editors Weblog. Quien está comprando el 40 por ciento de la empresa es Vincent Bolloré, presidente del grupo del mismo nombre que tiene sus mayores operaciones en los sectores de transporte y logística, y distribución de energía, pero también actúa en mass media a través del canal digital Direct 8, el consorcio Euro Media Television, y los periódicos impresos gratuitos Direct Soir y Matin Plus (en sociedad con Le Monde).
Bolloré se asoció la Bertrand Eveno, ex presidente de la AFP, que compró 60 por ciento de la AP en Francia.
La AP (que tiene una redacción de 25 periodistas en París) enfrenta una situación crítica como resultado de pérdidas anuales de 1 millón de euros por año y la empresa está vendiendo sus operaciones en Francia con la condición de no enfrentar ningún conflicto laboral, informa Le Monde. A cambio, los compradores podrán distribuir en Francia los servicios informativos de la agencia norteamericana.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Aquí va una información sobre las operaciones de AP en Francia, extraido del último boletín de emitido por la Alienza Europea de Agencias de Noticias. EStá en inglés:
AP announcing cooperation with new French news agency

AP announced that it is discussing cooperation with persons planning to start a new news agency covering France. The proposal is that AP´s French news service should be included in a new news agency created by majority investor and manager Bertrand Eveno, former President and CEO of AFP. Industrial Bolloré Group with holdings in the newspaper, television and advertising industries would be a minority owner.
Under the terms of the proposed agreement, the AP´s French-language news service would become part of the new agency, covering France and continuing to translate AP´s international reports for newspapers, websites and other clients in France and other French-speaking countries, AP said in a press release.
The new French agency would also become the exclusive sales agent for the AP´s English language news service and photo service in France.
“The partnership with the AP would position us strongly in the French market, enabling us to develop and grow and to serve our clients and generate new business”, said Mr Eveno.
Tom Brettingen, AP´s Senior Vice President and Director of Global Newspaper Markets, said that “AP would benefit from the competence and reputation of one of France´s leading media industry entrepreneurs, ensuring a promise of growth for AP services as well as the future French Service run by Eveno. The new agency would benefit from a partnership with the world´s leading newsgathering organisation”.
AP said that commercial terms were not disclosed. The deal would involve no interruption in service to AP clients in France.
“The project would involve transferring all employees associated with the French Service to the new agency. The Paris AP bureau also operates a photo desk, an English-language news desk and a video production desk. Paris staffers assigned to those and other services at AP Paris would not be affected”.